Saturday, September 13, 2014

STRUCTURED QUERY LANGUAGE (SQL)


Structured Query Language (SQL) adalah bahasa komputer yang standard untuk pengurusan pangkalan data hubungan dan manipulasi data. SQL digunakan untuk query, memasukkan, mengemaskini dan mengubahsuai data. Kebanyakan pangkalan data hubungan menyokong SQL, yang merupakan faedah tambahan untuk pentadbir pangkalan data (DBA), kerana mereka sering diperlukan untuk menyokong pangkalan data merentasi beberapa platform yang berbeza. 


SQL dibangunkan pada awal tahun 1970 di IBM oleh Raymond Boyce dan Donald Chamberlin, SQL telah dikeluarkan secara komersial oleh Relational Software Inc (kini dikenali sebagai Oracle Corporation) pada tahun 1979.



Salah satu upacara DBA(Database Administration) paling asas laluan adalah SQL pembelajaran, yang bermula dengan menulis kenyataan SELECT pertama atau skrip SQL tanpa antara muka pengguna grafik (GUI).

Sistem Operasi Visual yang dipanggil Graphical User Interfaces atau GUIs merupakan program antaramuka yang menggunakan elemen grafik seperti ikon untuk mewakili arahan-arahan, fail-fail dan juga program tertentu. Ianya menggunakan antaramuka grafik yang menarik yang menggantikan penggunaan antaramuka berbentuk teks (Command Line Interface - CLI).





fungsi GUI ni buka sahaja nak memudahkan pengguna menggunakan apps yg disediakan,
tapi menjadikan web tersebut lebih menarik dan kemas.


Ianya membolehkan pengguna mengawal segala aspek perkakasan dan perisian komputer dengan hanya menggerakkan dan memanipulasi objek atau ikon grafik berkaitan yang dipaparkan pada skrin. Contoh sistem operasi GUI ialah Windows NT. GUI yang paling digemari ialah Microsoft Windows.

Tambahan lagi, pangkalan data hubungan menggunakan GUI (Graphical User Interface) bagi pengurusan pangkalan data yang lebih mudah, dan pertanyaan kini boleh dipermudahkan dengan alat grafik, ahli sihir contohnya, drag-and-drop. Walau bagaimanapun, pembelajaran SQL adalah penting kerana alat tersebut adalah tidak seperti yang berkuasa sebagai SQL.) (Microsoft).

Kalau nak belajar lebih lanjut mengenai SQL dan nak try sendiri buat ,
boleh ke laman web bawah ni :

Beginner SQL
Tutorials point
w3schools






kalau untuk website ni, korang bukan je diberi description mengenai web programming tu,
 tapi jugak boleh cuba sendiri coding dan tengok hasilnya.


till then, happy learning !


No comments:

Post a Comment

#navbar-iframe { display: none ; }